TELUR ATAU AYAM DAHULU? DENGAR PENDAPAT PAKAR!

Sehingga ke harini soalan tentang ayam dan telur tidak pernah habis. Masing-masing dengan jawapan dan pendapat tersendiri.

Tapi semuanya berubah apablia seorang ilmiah, Stephen Hawking, seseorang yang dikenali dengan tahap IQ yang tinggi di dunia mula membawa masalah  ayam dan telur ini ke tahap serius. Stephen Hawking mengatakan bahawa yang dahulunya ada telur lalu semua orang pada saat itu percaya kerana beliau dianggap pintar, tetapi adakah kesimpulam Hawking tepat?

Jawapan Stephen Hawking iaitu telur dulu adalah SALAH! Yang benar adalah ayam dulu.

Pada musim panas tahun 2010, para peneliti dari Inggris meretakkan telur ayam sehingga akhirnya mereka menemui bahawa protein yang diperlukan untuk menghasilkan cangkang (kulit) hanya boleh ditemui di ovarium seekor ayam. Lalu dengan mudah kesimpulan terhasil bahawa ayam dahulu kerana cangkang (kulit) tidak dapat dihasilkan tanpa protein tersebut.

Jadi bagaimana mana pula ayam terhasil? sudah pastilah ayam terhasil dari evolusi sehingga terjadinya ayam sekarang!

“Telur memerlukan protein khas untuk terbentuk”

Protein ovocledidin-17 yang mengawal propses kristalisasi cangkang (kulit) telur dan tanpanya, cangkang (kulit) tidak akan boleh terhasil. Para peneliti hanya berusaha untuk meleraikan perdebatan antara Hawking dengan para peneliti. Lalu dengan pertanyaan tentang telur atau ayam sahaja mampu membuat para peneliti menemui sesuatu yang menakjubkan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *